Cât cheltuim pe maşini – mai merită să ai maşină?

Autor: Oraan Mărculescu 19 feb. 2014 Dosar & Analize

După ce recent am aflat de propunerea uluitoare care li se pregăteşte şoferilor din Dubai (pe scurt, dacă nu ai un anumit venit minim, nu mai ai voie să deţii maşină), acum ne loveşte un studiu realizat în Marea Britanie.

Mai exact, RAC Foundation (Royal Automobile Club Foundation – un fel de ACR al britanicilor…) a realizat o statistică privind cheltuielile pe care familiile din Marea Britanie le alocă maşinilor pe care le deţin. Pe scurt, cât la sută din venitul familial se duce pe costurile cu maşina.

Oricât aş fi de sărac, tot fac rost de nişte bani să merg cu maşina personală. Vă e ciudă?!

În 2012, circa 800.000 dintre familii au cheltuit 31% din venituri pe achiziţionarea şi utilizarea maşinilor, faţă de 27% în 2011. Adică 10% dintre familiile din Anglia cheltuiesc pe maşini dublu faţă de media naţională (care se cifrează la 15% din venituri).

Cu alte cuvinte, 10% dintre familiile din Anglia sunt încadrate în categoria ”motoring poverty”, adică ”săracii cu maşini”. Ceea ce, conform analiştilor, va duce la probleme grave în viitor: deoarece nu se pot face economii de la combustibil şi taxe (ale căror costuri vor continua să crească), este foarte probabil ca ”săracii cu maşini” să recurgă la tăierea costurilor din domeniul întreţinerii. Deci se vor impune verificări tehnice mai drastice.

Cum au evoluat cheltuielile în 10 ani (la britanici)
– cu negru: cheltuielile de trai generale (fără maşină)
– cu albastru: achiziţionarea maşinii
– cu verde: întreţinerea maşinii
– cu gri: costuri combustibili
– cu roşu: costuri taxe şi asigurări

În paralel, RAC Foundation a realizat şi o statistică privind evoluţia costurilor cu maşinile în ultimii 10 ani. Iar concluziile nu sunt deloc îmbucurătoare: doar cheltuielile ţinând de achiziţie au scăzut (în principal datorită instrumentelor financiare mai accesibile), în rest utilizarea maşinii devenind foarte scumpă.

Practic, în ultima decadă şoferii britanici au ajuns să dea cu peste 50% mai mulţi bani pe întreţinere decât acum 10 ani, în timp ce combustibilii sunt mai scumpi cu 80%, iar taxele şi asigurările aproape s-au dublat ca şi costuri.

Suntem curioşi să vedem cine va renunţa la aşa ceva din solidaritate pentru cei care vor fi obligaţi să renunţe la maşina personală din cauza costurilor prea mari…

Asta în condiţiile în care celelalte cheltuieli de trai au crescut cu maximum 40% în ultimii 10 ani. Cu alte cuvinte, transportul personal a devenit mult mai scump, trend care se pare că se va accelera până la finalul acestui deceniu. Şi asta pe o piaţă auto curios de dinamică, în ciuda crizei auto prelungite din restul Europei.

În ce priveşte România, lucrurile stau mult mai prost în ce priveşte ”sărăcirea din cauza maşinilor”, lucru destul de clar şi fără vreo statistică guvernamentală. Aşa încât vă întrebăm:

CE PROCENT DIN VENITURILE ANUALE CHELTUIŢI CU MAŞINA?


Urmărește Promotor.ro pe Google News

Citește și...



Comentarii
Inchide